Zakres tematyczny Albus - Biologia
Klasa 1 gimnazjum
1. Budowa komórki roślinnej i zwierzęcej.2. Fotosynteza (ogólny przebieg, lokalizacja i produkty fazy ciemnej i jasnej), transport substancji – wody z solami mineralnymi i asymilatów.
3. Przebieg i lokalizacja oddychania wewnątrzkomórkowego – ogólnie na czym polega glikoliza, cykl Krebsa, łańcuch oddechowy.
4. Formy organizmów i ich przykłady.
5. Przegląd systematyczny kręgowców i bezkręgowców oraz ich budowa anatomiczna. W tym:
- pokrycie ciała i sposoby poruszania się organizmów roślinnych i zwierzęcych.
- przystosowania zwierząt do zdobywania i trawienia pokarmu.
- przebieg oddychania u organizmów.
- narządy oddechowe u zwierząt.
- krążenie płynów ustrojowych u zwierząt.
- rozmnażanie się zwierząt i ich przykłady.
- regulacja procesów życiowych zwierząt.
- porównanie budowy anatomicznej typów bezkręgowców i gromad kręgowców.
7. Przemiana materii.
Klasa 2 gimnazjum
1. Układ wydalniczy.- budowa układu wydalniczego
- etapy powstawania moczu ostatecznego
- skład moczu
- higiena i choroby układu wydalniczego.
3. Termoregulacja i jej rodzaje. Wytwarzanie ciepła – termogeneza.
4. Układ nerwowy:
- ośrodki nerwowe,
- centralny i obwodowy układ nerwowy, autonomiczny układ nerwowy i przykłady jego kontroli
- łuk odruchowy, pojęcie i rodzaje odruchów,
- zmysły – budowa i działanie oraz higiena narządów zmysłów.
- gruczoły dokrewne i ich przegląd,
- rola i rodzaje hormonów,
- zasada działania hormonów,
- antagonistyczne działanie hormonów.
- budowa i funkcjonowanie układu szkieletowego.
- części szkieletu.
- aktywny układ ruchu.
- wady, urazy i choroby układu ruchu.
8. Charakterystyka nowotworów.
Klasa 3 gimnazjum
1. Zmiany w materiale genetycznym i ich konsekwencje.2. Zadania genetyczne – I i II Prawo Mendla, allele wielokrotne (dziedziczenie grup krwi), choroby sprzężone i związane z płcią (dziedziczenie łysienia).
3. Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska:
- cechy i struktura populacji.
- zakres tolerancji ekologicznej.
- oddziaływania międzygatunkowe w przyrodzie – dodatnie i ujemne.
- biocenoza i jej struktura.
- ekosystem.
- krążenie pierwiastków i związków w przyrodzie.
- przegląd wybranych ekosystemów.
- zanieczyszczenia atmosfery, hydrosfery i litosfery.
- zasoby odnawialne i nieodnawialne.
- funkcjonowanie populacji ludzkiej w środowisku.
- ochrona gatunkowa.
- formy ochrony przyrody – znajomość parków narodowych. Pojęcia rezerwatu przyrody, pomnika przyrody, otuliny.
Pytania na stronie http://www.ces.edu.pl/albus-biologia/archiwum
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz