poniedziałek, 3 kwietnia 2023

Doświadczenie mchy - klasa V

Nieobowiązkowe doświadczenia dla uczennicy, ucznia klasy V na ocenę.  Każda osoba może wybrać jedno doświadczenie, wykonując oba otrzymuje się tylko jedną ocenę.

Doświadczenie 1:

Cel doświadczenia:

Rolą mchu w lesie jest magazynowanie wody. Podczas eksperymentowania zostaną sprawdzone własności absorpcyjne mchu i porównane z innymi materiałami wchłaniającymi wodę.

Spis materiałów:

  1. mech (garść suchego mchu)*
  2. średniej wielkości gąbka do mycia się lub naczyń (wielkość zbliżona do ilości mchu w dłoni)
  3. miseczki (w każdej z nich powinien się zmieścić mech lub gąbka)
  4. naczynie do nalewania wody z dokładną podziałką
  5. zimna woda 
  6. notatnik wraz z czymś do pisania

* Mech do tego doświadczenia należy wcześniej wysuszyć. Można ustawić go w przewiewnym miejscu, czas suszenia będzie zależny od wilgotności mchu i może trwać około tygodnia. Przyspieszyć ten proces może suszenie w nagrzanym piekarniku.

Etapy realizacji:

  1. Do kolejnych miseczek włóż mech, gąbkę do mycia.
  2. W naczyniu do nalewania odmierz 0,5 l wody.
  3. Do pierwszej miseczki z mchem wlej trochę wody.
  4. Sprawdź czy cała została wchłonięta, jeśli tak, ponownie dolej wodę.
  5. Jeśli wody jest za dużo, odlej ją z powrotem do naczynia.
  6. Zapisz ile wody wchłonął mech.
  7. Powtórz doświadczenie dla gąbki, zapisując ile wody wchłonęła.

Pytania do doświadczenia:

  1. Jaką ilość wody wchłonął mech?
  2. Jaka ilość została zaabsorbowana przez gąbkę do mycia?

Jaki wniosek można sformułować po tym doświadczeniu?

Do szkoły na lekcję biologii między 17 a 19 kwietnia przynosisz:

- zdjęcia wykonanego doświadczenia, możesz je przesłać przez dziennik librus lub skorzystać z poczty email

- odpowiedzi na pytania

Doświadczenie 2

Udaj się na łąkę/trawnik i do lasu, zbierz w tych miejscach co najmniej 2 łodyżki różnych mchów, wysusz je, naklej na białą kartę papieru tak by łodyżka nie uległa uszkodzeniu, na kartce opisz budowę mchu wskazując jego elementy i wyjaśniając do czego służą. Opisz miejsce gdzie rósł mech, wyjaśnij, jakie znaczenie może mieć rosnący w tym miejscu mech.

Pracę przynieś do szkoły na lekcję biologii między 17 a 19 kwietnia.


UWAGA:

Aby poszukać mchów należy wybrać się na łąkę/las pod opieką osoby dorosłej, nie wolno samotnie szukać mchów.

Brak komentarzy: