poniedziałek, 12 maja 2025

Projekt o kompostowaniu

Projekt edukacyjny dotyczący kompostowania. Zadania można wykonywać do 5 czerwca włącznie indywidualnie lub w grupach 2-3 osobowych.  Aby nie było sytuacji, że jedno zadanie wykonuje za dużo grup proszę o informację kto z kim będzie wykonywać zadania 1-8. Praca jest oceniania. Proszę o kontakt za pośrednictwem dziennika Librus.

 

Zadania z zakresu działań praktycznych (lokalne):

  1. Założenie szkolnego/domowego kompostownika – dwie osoby
    • Uczniowie uczą się, co można kompostować, jak prawidłowo prowadzić kompostownik i monitorują jego działanie. Opracowanie planu na założenie szkolnego/domowego kompostownika, wybranie miejsca.
  2. Analiza bioodpadów z klas/szkół – dwie osoby na klasę
    • Uczniowie mogą codziennie/tygodniowo analizować odpady organiczne z klas szkolnych (np. resztki z drugiego śniadania, odpadki powstające przy przygotowaniu posiłków w szkolnej kuchni). Zbieranie informacji wśród kolegów, koleżanek, pań w kuchni szkolnej.
  3. Przygotowanie naturalnego nawozu i wykorzystanie go w ogródku szkolnym, domowym
    • Końcowy etap: określenie wykorzystania gotowego kompostu do użyźniania gleby pod uprawy warzyw/kwiatów.

🌍 Zadania z zakresu edukacji globalnej:

  1. Porównanie praktyk kompostowania na świecie – 2 osoby
    • Uczniowie poznają, jak kompostuje się odpady np. w Indiach, Japonii, Niemczech, krajach afrykańskich.
    • Można zrobić mapę świata z informacjami i zdjęciami. Plakat.
  2. Analiza skutków globalnych nadprodukcji odpadów organicznych – 2 osoby
    • Dlaczego gnicie odpadów na wysypiskach szkodzi klimatowi? (emisje metanu, zmiany klimatu).
    • Można przygotować referat, prezentację.
  3. Stworzenie kampanii informacyjnej w szkole i społeczności lokalnej – 2 osoby
    • Plakaty, ulotki, prezentacje lub wystawa na temat "Dlaczego warto kompostować?", także w kontekście globalnym.

📚 Zadania z zakresu badawczo-edukacyjnego:

    • Wywiady z lokalnymi mieszkańcami/rolnikami – 2 osoby i indywidualnie
    • Jak kiedyś radzono sobie z bioodpadami? Czy stosują kompost? Jakie są lokalne tradycje?
    • Można przygotować film, artykuł.
  1. Stworzenie poradnika o kompostowaniu dla rodzin uczniów – 3 osoby
  • Wersja papierowa lub online, z prostymi instrukcjami i grafikami.

Bonus: Połączenie z innymi przedmiotami - indywidualnie

  • Plastyka: plakaty, modele kompostownika z materiałów z recyklingu.
  • Język polski: pisanie artykułów, instrukcji, opowiadań o "przygodach bioodpadka".
  • Biologia: obserwacja procesów rozkładu, roli dżdżownic.
  • Informatyka: wykonanie w genially quizu o kompostowaniu

Brak komentarzy: