Na zgłoszenia czekam do 9 października.
Ogólne cele konkursu:
• poznanie różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych
• poznanie złożoności organizmu człowieka oraz wpływu własnego postępowania na zachowanie zdrowia
• zainteresowanie globalnymi problemami środowiska i jego ochrony
• zainteresowanie bogactwem przyrody polskiej
• zainteresowanie genetyką – filarem współczesnej biologii
• zachęcanie do samodzielnego zdobywania wiedzy
• stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia się w rywalizacji z innymi uczniami
Wymagania w zakresie treści nauczania na poszczególnych etapach.
ETAP I
1. Związki budujące organizmy żywe.
2. Budowa i funkcje komórki.
3. Tkanki roślinne i zwierzęce.
4. Wirusy.
5. Przegląd królestw świata żywego.
a) Bakterie
b) Protista
c) Grzyby
d) Rośliny (glony, mszaki, paprotniki, rośliny nagonasienne, rośliny okrytonasienne -
budowa, funkcje, modyfikacje organów, rozmnażanie).
Bez rozpoznawania gatunków.
e) Zwierzęta (bezkręgowce, kręgowce – budowa i czynności życiowe oraz przystosowania
do życia w określonym środowisku).
6. Jedność i różnorodność organizmów – porównanie sposobów odżywiania, oddychania
i rozmnażania.
Forma kontroli: test mieszany.
ETAP II
1. Organizm człowieka – przegląd układów pod kątem ich budowy i funkcjonowania (układ ruchu, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, limfatyczny, wydalniczy, hormonalny, nerwowy, rozrodczy oraz narządy zmysłów).
2. Choroby dotyczące poszczególnych układów człowieka, choroby zakaźne i cywilizacyjne.
3. Higiena i profilaktyka jako czynniki dbałości o zdrowie.
4. Uzależnienia.
Forma kontroli: test mieszany.
ETAP III
• Zasady dziedziczenia – cechy organizmu wynikające z wpływu genów i oddziaływań środowiskowych [genetyka klasyczna, krzyżówki genetyczne (bez dziedziczenia wielogenowego), informacja genetyczna i jej odczytywanie, podziały komórkowe, mutacje genowe i chromosomowe, choroby genetyczne człowieka, biotechnologia i inżynieria genetyczna, organizmy transgeniczne].
• Relacje wewnątrz i międzygatunkowe w przyrodzie (gatunek i czynniki ograniczające rozmieszczenie gatunków, populacja i jej cechy, różne typy oddziaływań międzygatunkowych w przyrodzie, biocenoza jako zespół organizmów żywych, ekosystem - struktura, funkcjonowanie i odtwarzanie, krążenie materii i przepływ energii w ekosystemach oraz informacje zawarte w literaturze dodatkowej dotyczące tego punktu).
• Ochrona przyrody w Polsce (rys historyczny dotyczący ochrony przyrody w Polsce, formy ochrony przyrody w Polsce).
• Ochrona środowiska (zanieczyszczenia atmosfery, hydrosfery, litosfery i działania na rzecz zmniejszenia tych zagrożeń, problem odpadów, odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody oraz ich wykorzystanie).
• Klasyfikacja organizmów (sztuczny system klasyfikacji organizmów, rozpoznawanie na rycinach rodzimych gatunków drzew nagonasiennych i okrytonasiennych oraz podstawowych gatunków zbóż).
• Ewolucja biologiczna (dowody i teorie ewolucji, historia człowieka, dzieje Ziemi – wybrane wydarzenia w świecie roślinnym i zwierzęcym).
Forma kontroli – test mieszany.
Wymagania w zakresie umiejętności są takie same jak standardy wymagań egzaminacyjnych.
LITERATURA:
• Podręczniki do nauki biologii w gimnazjum zatwierdzone przez MEN.
• Dodatkowo
• Do etapu II
Atlas anatomiczny „Tajemnice ciała”, Wydawnictwo Nowa Era 2008.
• Do etapu III
Atlas ekologii – Miguel Angel Garcia Lucas, Wydawnictwo Wiedza i Życie,
• Warszawa 1991. (dotyczy punktu 2 etapu III).
środa, 30 września 2009
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
1 komentarz:
Organizatorzy nie przemyśleli dobrze wyboru atlasu do 3. etapu. Altas, który został wyznaczony jest bardzo trudny do zdobycia. Nie wiem jak się przygotuję do tego etapu bez tej publikacji.
Prześlij komentarz